Nieuwe Verkeersborden

****update 23-5-2017: de nieuwe verkeersborden gaan volgens het Staatsblad nu echt per 1-7-2017 in****
***update 1-1-2017: de invoering is wederom uitgesteld, nu tot 1-7-2017***
**update 1-7-2016: invoering nu waarschijnlijk per 1-1-2017**
*update 22 december 2015: de invoering van de nieuwe verkeersborden is opnieuw uitgesteld tot in ieder geval 1 juli 2016*

Op 1 januari 2015 komen er veertien nieuwe verkeersborden langs de Nederlandse wegen te staan. Zo blijkt tenminste uit het ontwerpbesluit tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals de minister van infrastructuur en milieu, mevrouw drs. M.H. Schultz van Haegen, op 15 september 2014 naar de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft gestuurd.

 

Dit zijn de nieuwe verkeersborden
Nieuwe-verkeersbroden-01(klik op de afbeelding voor de betekenis van de borden)

Hoewel de meeste nieuwe verkeersborden niet direct borden zijn die leerlingen dagelijks tegen zullen komen, is dit wel een leuke aanleiding om met leerlingen eens stil te staan bij verkeersborden. Waar ik zo snel aan denk:

  • Vormen en pictogrammen
    Sta met de leerlingen eens stil bij de vijf verschillende typen borden:

    1. ‘Kijk, hier is … borden’. Ze zijn vierkant of rechthoekig en blauw.
      l02
    2. ‘Je mag hier niet … borden’. Ze zijn rond en hebben een rode rand.
      c14
    3. ‘Pas op … borden’. Ze zijn rood en driehoekig, de punt wijst omhoog.
      j24
    4. ‘Je moet hier … borden’. Ze zijn rond en blauw.
      g11
    5. ‘Voorrangsborden’. Deze soort heeft geen vaste kleur of vorm.
      b1 b04 b06 b07

Met deze vaste vormen en pictogrammen in het midden kun je snel laten zien wat er bedoeld wordt.

Laat de leerlingen zelf een verkeersbord ontwerpen. Ze moeten daarbij wel gebruik maken van de vormen zoals hierboven omschreven.

  • Verkeersbordenspeurtocht
    Welke verkeersborden staan er allemaal in de schoolomgeving. Zet aan de hand van foto’s van borden zelf een speurtocht uit waarbij leerlingen onderweg vragen over de betekenis van de borden moeten beantwoorden. Een belangrijk vraag daarbij is “waarom staat dat bord nu juist hier?” Of laat leerlingen zelf – onder begeleiding – de wijk in gaan: wie vindt dan de meeste verschillende verkeersborden?
  • Filmpjes

Bekijk de film waarin Willem Wever uitzoekt hoe je een verkeersbord in het donker ziet.

Bekijk het filmpje hoe een verkeersbord wordt gemaakt:

Er is trouwens ook een leuk filmpje over de werking van een verkeerslicht