Wat als de verkeersleerkracht niet op komt dagen?
Op 18 mei mocht ik een verkeersles geven aan de groepen 6 van een school. Het zou de eerste keer zijn dat deze leerlingen en leerkrachten een les van mij zouden krijgen. Maar enkele dagen ervoor kreeg ik een mailtje van de schoolcontactpersoon. Omdat de schoolfotograaf ook op 18 mei op school zou zijn, wilde ze de verkeersles liever naar een latere datum verzetten. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt.
Helaas was deze wijziging niet aan de betrokken leerkrachten doorgegeven en ’s ochtends stonden leerkrachten, hulpouder en alle leerlingen met hun fiets tevergeefs op mij te wachten. Toen de miscommunicatie aan het licht kwam, hadden de leerkrachten de les natuurlijk kunnen uitstellen tot de nieuwgekozen datum. Maar in plaats daarvan hebben ze snel het parcours zelf opgezet en de les zelfstandig gegeven.
Zo gemakkelijk is het dus om, aan de hand van de duidelijke lesbeschrijvingen en plattegronden in de lesmap Verkeerskunsten van SCHOOL op SEEF en de bijbehorende materialenset, een praktische verkeersles te geven. Maar ik ben natuurlijk ook wel heel trots op deze kanjers!
Wat een geweldige ervaring! Ja, je mag echt trots zijn op die ‘kanjers’.
Daarom: materialen en vooral handleidingen simpel houden zodat leerkrachten er heel gemakkelijk mee aan de slag kunnen gaan.
Hebben ze er een keer mee gewerkt dan is het een fluitje van een cent om praktische verkeerslessen te geven.
Ronald, veel succes verder!!
Jan Westerik, docent verkeerseducatie
Helemaal niet nodig dus de verkeersleerkracht 😉
Of toch wel handig…….al is het maar om het beleidsmatig goed op te zetten op een school, zodat ik straks(over een jaartje?) deze school ook mag bezoeken om te kijken of ze SCHOOLOPSEEF worden?
Het ziet er veelbelovend uit in ieder geval.